Hei, kapteinen her

Det var herlig å krysse grensa til Danmark, jeg tok et screenshot av kartplotteren da vi kryssa grensa mellom Kiel og Langeland. Det er litt som å komme hjem i og med at jeg er halvt dansk og det var i Danmark jeg først begynte seiling med farfar Ove. Derfor syns jeg det er hyggelig å nevne han etter en lang tur som vi har vært på nå.
Hver sommerferie var det seiling til ulike destinasjoner i Danmark og mye av det jeg lærte sitter i ennå. Jeg når han ikke til støvelskaftet når det gjelder seilkutyme. Farfar seilte helst helt inn i båsen i Århus havn, vi gled det siste stykket inn etter at seilene ble sluppet, ellers var han nok ikke helt fornøyd.

Farfar og meg på vei ut av Århus havn (ca 1979)

Eirins bursdag
Vi snek oss opp langs Langeland på mandag kveld og knivet med en gammel vakker tolvmeter «Anita» i flere timer. Det blåste en lett bris som etterhvert gikk over i svak vind. Men det gikk fortsatt i 5 knop, vi hadde strømmen med oss.
Det hadde regnet helt fra Kielkanalen, men så stoppet det og solen kom igjennom under skyene. Seilene lyste opp og lyset var sånn som vi er vant med hjemmefra.

Full mundur, lusene har limt seg fast i regnet og vi må frem på dekk.

Det var ikke lenge mørk, omtrent fra nordenden av Langeland til vi passerte under Storebæltsbroen. Omtrent 3 timer, mens Eirin hadde vakt og Colour-line passerte mot Kiel. Vi hadde tenkt oss til Samsø, men da jeg overtok vakten og fikk søvnen ut av øynene innså jeg at det var blitt den 11. og Eirins bursdag! Nå hadde hun lagt seg.
Vi nærmet oss Samsø og jeg satt og tenkte på hvordan gjøre heder og ære på kjæresten, hun som i tillegg til å være kjæreste er 100% grunn til at vi er på tur.
Så nå har vi altså en situasjon der det er bursdag pluss avslutning på turen.
Det sank etterhvert grundig inn.
Samsø er nok fint, men det var ikke tiden for hasardspill, det var ikke annet å gjøre en å styre mot Århus. Gå i byen, middag ute, jajajaja, dette kan bli bra. Jeg hadde værgudene på min side, vinden økte litt og vi fikk en fin vinkel mot Århus.

Da vi ankom Århus lystbaadehavn kjente jeg meg nesten ikke igjen før vi var helt inne. Den er veldig forandret på 2000 tallet, det har vært ekstremt mye bygging av hovedsakelig boligkomplekser og kan vel sammenlignes litt med Tjuvholmen eller Sørengkaia i Oslo. Havnen er fortsatt hyggelig og den er under utvikling med nybygg som også skal fungere for VM-arrangement i seiling neste år. Men den gamle havnen som også var fiskerihavn med mye patina, tøffe typer med pipe, knallerter med ølkasse bakpå må nok bli mer i minnene. Men for all del det nye blir nok også bra når det får satt seg litt.

Onkel Jes kom på besøk på kvelden og vi feiret Eirins bursdag med å gå ut å spise, så tok vi kaffi’n i båten og, det ble en bra dag!

I Århus havn med onkel Jes. (I bakgrunnen ses det nye klubbhuset under bygging).

Onsdag formiddag fikk vi besøk av Finn, Karin, kusine Helene og hennes barn Storm og Sander.Onkel Finn hadde bakt rundstykker og det ble frokost i båten.

Det skrives historie i Århus havn, Mosaikk treffer familie på vei hjem.                                                                                                      (Legg forøvrig merke til den «herlige» kuløren skroget har fått).

Resten av dagen tilbrakte vi i byen. Først var vi å så onkel Jes’s utstilling i Marcuskirken, der vi helt tilfeldig traff Pappas barndomsvenn Jens Peter og hans søster.

Etterpå fikk Eirin endelig tak i reker. Det har hun savnet hele turen, selvpillerræjer på cafe med en tørr hvitvin til.  Vi satt ute i solen og det ble en herlig avslutning i Århus.

Vi skulle gjerne seilt til andre havner når vi først er i Danmark, men som vi sier nå; det er ikke så langt hit heller, det har blitt kortere det siste året!

Og da er det bare «sjarmøretappen» igjen, holder vinden seg begynner vi turen hjem idag torsdag. Vi håper på et stopp i Kjøpmannskjær på Nøtterøy Lørdag og så videre til brygga i Sande Søndag. Klokken 14:00 klokker Mosaikk til kai, tenker vi.  Men når det er sagt så skal det seiles først. Vi holder ETA (estimated time of arrival) oppdatert på Facebook.

Det er veldig hyggelig hvis noen vil møte oss i havna for Ankerdrammen! (Eller med båt på fjorden Jarle 🙂