S/Y Mosaikk

Krysser havet

På vei til Kielkanalen – mye har skjedd siden sist!

Hei godtfolk!

Det har blitt noen nautiske mil siden forrige oppdatering og mye har skjedd siden sist. Reisen har vært variert og innholdsrik fra havkryssing til seiling på kanalene i Nederland. Vi har plukket ut noen «highlights».

São Jorge

Fra 22. mai til 11. juni fikk vi utforsket Azorene og øyene Faial, Pico og São Jorge. São Jorge var siste stoppested før fastlandseuropa. Mens vi ventet på Haakon Fodnestøl som skulle være med oss på etappen til England utforsket vi øya og klargjorde Mosaikken til nok en havkryssing.

Fottur på São Jorge

Omvisning på kaffeplantasje. Eieren påstår det er Europas eneste kaffeplantasje og at kaffen (helt objektivt sett) er verdens beste. Sannheten deles nok med flere, blant annet en kaffeplantasje på Gran Canaria… Men, kaffen var god!!!

Hvem har de sterkeste oksene? Oksene skulle trekke paller med sementsekker.

IMG_5121

Oppdagelsestur på Sao Jorge. Herlig lys!

Kjetil og Johan i båten Majan rengjorte propellen vår før avreise. Tusen takk!!

Vi fikk satt vår «signatur» i havna på São Jorge.

Kryssing fra Azorene – Irland 

Det ble aldri Falmouth og England på oss slik planen var i utgangspunktet. Vinden ville ha oss både til Spania og Frankrike en periode, men vi endte altså opp i Irland. Det var blikk stille og tykk tåke da vi nærmer oss Fastnet Rock og sydvestspissen på Irland. Med kun 30 liter diesel igjen på tanken kunne vi onsdag 22.6 rope «land o hoy». 10 dager hadde vi brukt fra Azorene.

Vi fikk en deilig dag med spinakkerseiling.

Vi fikk en deilig dag med spinakkerseiling.

Haakon stilte med friskt mot og nye sluker – slikt blir det fisk av! Det ble både sashimi, chevice og ovnsbakt tunfisk.

Havblikk på nordatlanteren

Havblikk på Nord-Atlanteren. Av de 10 dagene vi brukte fra Azorene var nesten halvparten for motor.

Vi venter på at vinden skal snu slik værmeldingene antydet....

Vi venter på at vinden skal snu slik værmeldingene antydet – vi venter og venter og venter…

Mye kjærlighet var lagt i dagens dessert, som dessverre havnet på gulvet…

Det portugisiske gjesteflagget byttes ut med det irske.

Det portugisiske gjesteflagget byttes ut med det irske.

Landemerke "Fastnet Rock" i tåka.

Irlands sørligste punkt, landemerke  «Fastnet Rock» i tåka.

Første stopp i Irland ble i Baltimore for å fylle diesel. Fyren med tankbilen var borte, men han hadde 50 liter på dunker stående bak hushjørne - det holdt for oss!

Første stopp i Irland ble i Baltimore for å fylle diesel. Fyren med tankbilen var borte, men han hadde 50 liter på dunker stående bak hushjørne – det holdt for oss!

Crosshaven, Irland

IMG_5269

Tre dager fikk vi i Crosshaven. Den ene dagen utforsket vi den lille byen sammen med Haakon før han reiste tilbake til Flekkefjord. De to neste dagene brukte vi på gjennomgang og feilsøking for å finne ut hva som var feil med det elektriske. På vei inn mot Crosshaven begynte nemlig AIS, autopilot og GPS å slå seg av og på etter eget godtbefinnende…. Det viste seg å være litt saltvann i en av kontaktene som sender datasignaler mellom enhetene.

Jakob og Kjetil (fra båten Majan) fant ut av problemene med det elektriske. Takk for hjelpen kompis!

Mens Jakob holdt på med det elektriske fikk jeg rengjort båten innvendig og utvendig, vasket klær og gjort innkjøp. I og med at mye av tiden ble tilbragt i båten og på brygga fikk vi med oss mye av livet i havna. Vi lå på «The Royal Cork Yacht Club» (RCYC) sin marina. Seilklubben skal være den eldste i verden, ble etablert i 1720 og har vært lokalisert i Crosshaven siden 1966 (Cruising Irland, 2012). Det var daglig seilkurs for barn/unge og det var flott å se hvordan klubben involverte de unge i driften av klubben og marinaen. Ungdom tok i mot besøkende og henviste til plass, fylte diesel,  sto for opplæring av yngre medlemmer og klargjorde følgebåter, bøyer og annet regattautstyr.

Scilly Island,England

Fra Crosshaven gikk første etappe mot Scilly Island som er en liten øygruppe sørvest for England. Vi hadde hørt mye flott om disse øyene (Englands karibien) og hadde en overnatting på bøye i havnen utenfor øya St. Mary’s. En hyggelig liten øy med fulalt av crusskipturister den dagen vi var der.

IMG_5285

Amsterdam, Nederland

Kun avbrutt av et lite stopp i Dover for å fylle diesel gikk turen rett fra Scilly Island til Amsterdam. Vi brukte litt over tre døgn på denne etappen. Den engelske kanal kan være litt av en utfordring både med tanke på trafikk og strømforhold, men vi har blitt tøffere på bruk av VHFen og i stede for å lure på om vi kommer for nærme et lasteskip på 400 meter som går i 20 knop kaller vi den like gjerne opp…

Vi tok oss fire dager med storbyferie i Amsterdam.


IMG_5354

Vi utforsket det industrielle området Noord i Amsterdam. Stort verftsområdet som brukes til ulike arrangementer, kontainercafé og kanskje en natt på dette kranhotellet?

Vi utforsket det industrielle området Noord i Amsterdam. Stort verftsområdet som brukes til ulike arrangementer, kontainercafé og kanskje en natt på dette kranhotellet?

Fra storbyferie til seiling på kanalene

Fra Amsterdam gikk turen til Lemmer og videre på kanalene til Leeuwarden og Lauwersoog. En herlig avveksling fra hva vi tidligere har vært med på. Vi seilte gjennom åkerlandskap og små tettsteder.

Seil i åkerlandskap

Seil i åkerlandskap

Vi passerte flere små tettsteder på vår vei.

Vi passerte flere små tettsteder på vår vei.

Det gjaldt å «time» det hele gjennom sluser og broer. Opp med fendere, ned med fendere, fortøye på styrbord, fortøye på babord. Vi ble ganske gode på dette etterhvert og ordet «slusestemning» ble et nytt begrep ombord. Gikk alt som det skulle med timing og gjennomføring var stemningen på topp. Ble det venting i to timer fordi broen ikke åpnet på grunn av rushtid ble «slusestemningen» noe laber…

På vei inn til Leeuwarden. Vi rakk kveldens siste broåpning = god slusestemning.

På vei inn til Leeuwarden. Vi rakk kveldens siste broåpning = god slusestemning.

Byvandring i Leeuwarden

Byvandring i Leeuwarden

Mosaikk fortøyd langs elvebredden i Leeuwarden.

Mosaikk (fremst) fortøyd langs elvebredden i Leeuwarden.

Cuxhaven, Tyskland

I skrivende stund befinner vi oss på konditori i Cuxhaven. Egentlig hadde vi tenkt oss rett til Brunsbüttel og Kielkanalen, men bestemte oss for et lite stopp her i Cuxhaven for å sove litt. Seilforeningens havn ligger rett inn fra Elbe og sånn sett et bra sted å stoppe. Vi hadde hørt mye godt om marinaen og byen fra andre seilere.

På siste etappe hadde vi en litt kritisk episode. Det var mudringsarbeider langs Elbe som krevde ekstra oppmerksomhet.  En supplybåt endret plutselig kurs rett mot oss og de svarte ikke på vhf’en. Trafikketaten fikk kontakt, men da hadde vi allerede snudd og var på vei vekk fra den løpske skuta. Det var ingen god ide å vente lengre når avstanden var omlag 100 meter. Konklusjonen er vel at store skip også gjør feil..det er bare å være på vakt. Etter samtale med trafikketaten og noen timers søvn er vi nå klare for Kielkanalen, litt drama må man nok regne med på en så lang tur!

Trafikk seperasjonssone

Trafikkseparasjonssone inn mot Hamburg.

 

1 Comment

  1. Fy flate å dyktige dere har blitt. Skikkelige sjøhulker a gitt!
    Det skal bli godt å se dere igjen om ikke så alt for lenge 🙂

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published.

*

© 2017 S/Y Mosaikk

Theme by Anders NorenUp ↑