Det har nå gått 10 dager siden vi ankom øya Faial og byen Horta. Det er god langturstemning i havna og vi begynner så vidt å bli avklimatisert etter nesten et halvt år i Karibien. Etter 18 døgn seilas er vi altså tilbake i Europa.

Endelig fremme - et godt fornøyd, litt slitent crew.

Endelig fremme – et godt fornøyd, litt slitent mannskap.

Atlanterhavskryssingen

Torsdag 4. mai kl 12.00 var avreisedag fra British Virgin Island. Vi tar opp badestigen og hekter på kjettingen. Det er som vi lukker inngangsdøren eller porten til Mosaikk. Det er på tide å dra videre. Vi kikker bort på Hakuna Matata, Sigurd og Johanna står klare. Vi gir hverandre et tegn, heiser dreggen samtidig og har nå ca. 2500 nm med hav foran oss.

Kvelden før avreise fra BVI - med Hakuna Matata.

Kvelden før avreise fra BVI – med Hakuna Matata.

Eirin godt plassert i hula, slik ser forpiggen ut dagen før avreise.

Eirin godt plassert i «hula». Slik ser forpiggen ut dagen før avreise.

Det tar ikke lang tid før Karibien er ute av syne. Nå lukkes det kapittelet og nye utfordringer venter. Litt vemodig, litt deilig.

Fin seiling, og sola varmer fortsatt.

Fin seiling, og sola varmer fortsatt.

Vi hadde studert været i lang tid. Værforholdene hjem over Nord-Atlanteren er noe helt annet enn passatvinden på vei til Karibien. Vi var forberedt på å manøvrere oss mellom høytrykk og lavtrykk og få en mer variert seiltur. De første dagene krysset vi oss oppover fra 18 til 28 breddegrad. Etter at lavtrykket som tok oss med ut i stiv kuling roet seg fikk vi mer sørvestlige vinder og vi kunne jobbe oss sakte men sikkert på slør og lens rett mot Horta som ligger på 38 breddegrad.

Jarl tar jobben med å holde utkikk på alvor!

Jarl tar jobben med å holde utkikk på alvor!

Eirin setter bestikk.

Eirin setter bestikk.

Lunsj må man ha selv om vinden uler og bølgene ruller...

Lunsj må man ha selv om vinden uler og bølgene ruller…

DCIM100GOPROGOPR1833.

Jarl og Eirin slapper av i cockpit etter at været har roet seg.

Jakob prøver å få noen timers søvn. For at han ikke skal dette ned fungerer madrassen i salongen som fender...

Jakob prøver å få noen timers søvn. For at han ikke skal dette ned fungerer madrassen i salongen som fender for øyeblikket…

Dagene får på sitt merkelige vis en rutine og flyter mer eller mindre i hverandre. Jarl hadde vakt fra kl. 20-24, Jakob fra kl. 24-04 og jeg fra kl. 04-08. Det er stor forskjell fra å være to til tre om ord. Vi fikk alle mer søvn, vi klarte å fokusere på flere ting enn seilingen og vi gjorde mer ut av måltidene. Alle måltider spiste vi sammen; müsli eller havregrøt til frokost, rugbrød til lunsj og diverse middagsretter som alle inneholdt enten løk, hvitløk, kål, gulrøtter eller squash (grønnsaker som holder seg relativt lenge) i tillegg til et eller annet på boks. Nattmat ordnet den enkelte selv. Det kunne være enten frukt (epler, grapefrukt og grønne bananer holder seg lenge), nøtter, middagsrester eller knekkebrød.

Oppvask og søppel vaskes med saltvann ute i cockpit.

Oppvask og søppel vaskes med saltvann ute i cockpit.

Gribfiler ble lastet ned morgen og kveld og posisjon, status og dagens høydepunkt ble utvekslet over satellitt med et utvalg av båter rundt oss.

Gribfiler fra xx

Gribfiler fra 21.mai

Samtaler med båten Tone 2 over satellitt.

Samtaler med båten Tone 2 over satellitt. Grå tekst er Mosaikk, blå tekst er Tone 2.

Utover selve seilingen ble det tid til både lesing, skriving, fisking, tyding av stjernehimmel, løsing av gåter, lytting til musikk og speiding etter Portugisiske krigsskip.

Mandag 22.mai begynner vi å se konturene av land i det fjerne. Og akkurat da er det som om resten av verden våkner. Vi ser blåhval på rundt 150 meters avstand, en flokk delfiner leker seg i bauen og over oss er det et yrende fugleliv. Plutselig blir det litt hektisk stemning ombord. Seil skal tas ned, fendere og fortøyningstau skal finnes frem og havna skal kalles opp over VHFen. Etterhvert får vi rigget oss til på resepsjonskaien og er ikke innom mindre enn fire kontorer for å sjekke inn.

18 dager og 2400 nm er tilbakelagt og når vi ser tilbake på kryssingen har vi hatt en utrolig flott tur. Skulle gjerne sluppet stiv kuling, men når alt gikk bra er det mye læring i en slik opplevelse. Hva gjorde vi som fungerte og hva ville vi gjort annerledes… Bortsett fra kurskomputeren til autopiloten som fikk en feil på kretskortet og til tider skrudde seg av og en episode med vann i forpiggen som gjorde at hele båten i noen timer ble gjort om til tørkeskap er båten også like fin. Mosaikk’en har fått en fin «langturpatina» og det er lett å se hvor vi det siste året har lent oss og holdt oss fast for å unngå å bli kastet rundt i båten 🙂 Litt ekstra pleie venter når vi kommer hjem.

Faial, Horta Marina

Horta marina er en travel marina og vi er heldige som fikk plass. Ved siden av oss ligger en tysker som skal seile til Kanariøyene. Foran oss ligger fem franske båter med tredve musikere/gjøglere som skal tilbake til Frankrike etter ett års turne. Det henger klær til tørk, madrasser luftes, det ropes fra toppen av mastene og det ligger en klase med bananer på brygga. Over alt vi kan se har seilere malt sitt «merke» – på brygga, på vegger, på benker. Det hele ser ut som et stort lappeteppe. Det skal visst bringe ulykke å reise fra Horta uten å sette sin signatur i havna.

IMG_4847

Et lappeteppe av signaturer

"Festina Lente" setter sin signatur på brygga.

«Festina Lente» setter sin signatur på brygga.

Havna fra toppen av masta

Havna fra toppen av masta. Pico, Portugals høyeste fjell (2351m)  ses i bakgrunnen med sky over toppen.

IMG_4767

Provisjonering – grønne bananer til modning.

Tradisjonen tro gikk vi raskt opp på «Peters» for en GinTonic. «Peters» har vært fast møtested for seilere siden 1918 og det ryktes at eieren sto klar med en GT når han så båter komme inn havna. Vi møtte Øyvind og Anne fra båten Anneke og spiste en deilig middag sammen (som ikke besto av hverken løk, hvitløk, kål, gulrøtter eller squash eller noe på boks!).

Gin&Tonic på "Peters".

Gin&Tonic på «Peters».

Nå nyter vi sakte, late dager i Horta og vi har god tid til å utforske øya. Når solen titter frem er det godt og friskt, akkurat som en norsk sommerdag. Du vet, den luften som gir kroppen energi – litt kaldt, samtidig som solen varmer.

IMG_4821

Et av Horta sine mange hyggelige nabolag. Jorda er svært fruktbar og mange dyrker frukt og grønnsaker rundt husene

IMG_4833

IMG_4917

Vulkanske klippeformasjoner

IMG_4951

Det er store kontraster på Faial; skrint og høye klipper i vest, grønt og frodig i øst. Toppen av vulkanen er skjult bak skylaget.

IMG_4952

Store områder er avsatt til beiting.

IMG_4982

Fra naboøya Pico som er kjent for sin vinproduksjon. Dette området står på Unescos verdensarvliste.

Neste etappe blir mot den engelske kanal.  Hvilken havn vi velger avhenger av vær og vind, men vi tar sikte på Falmouth.  Haakon kommer 7. juni og vi reiser så raskt været tillater det. Etappen er ca 1200 nm og vi regner med å bruke ca. 10 dager.  Dette blir også en spennende etappe. Forholdene er skiftende og vi forventer variert seiling. Det blir nok en etappe med vurdering av værvindu, vi satser på å treffe riktig på både avgang og rute 🙂 Det er fortsatt mange steder vi vil besøke, men vi begynner nå så smått å innse at vi ikke har så god tid før vi på nytt skal inn i huset i Hovsveien 13b.

Vi kikker på været hver dag og forbereder oss på nok en etappe.

Vi kikker på været hver dag og forbereder oss på nok en etappe.

På gjensyn – hilsen Mosaikk