S/Y Mosaikk

Krysser havet

Ny Atlanterhavskryssing venter!

St. Martin

I tre uker har St. Martin og Bobbys Marina vært vårt bosted. Våre nærmeste naboer var Ray (selvutnevnt pirat) og hunden hans Revenge, en litt tjukk haltende Golden retreiver. Sammen bodde de på ferga Treasure Seeker. Skuta hadde de, inntil de ble truffet av orkan i 2013, brukt til pirat-og sjørøverturer. Orkanen satte drømmen om videre piratliv og virksomhet langt tilbake. Ray visste ikke pr. dags dato om det ble noe fortsettelse av piratvirksomheten eller om han kom til å selge skuta. Det hele virket litt vemodig og historien om det å bli truffet av en orkan og hva dette hadde gjort med Ray og Revenge gjorde inntrykk.

Ray og Revenge

I 14 alt for raske dager har vi hatt familiebesøk. Det var flott å se de alle igjen. Dagene ble fylt med strandbesøk, bading, oppdagelsesreiser, god mat og gode samtaler. Vi prøvde å gi en liten smakebit av livet vi har levd de siste ni månedene, men det er nok vanskelig å sette seg inn i. På mamma sin 63 årsdag dro vi på overnattingstur med Mosaikken. Med fem voksne og to barn og båten fylt med alt som seg hør og bør av badetøy, svømmeføtter, kjølebag og kaffe på termos bar det av sted. Vi droppet ankeret i Grand Case og hoppet i det turkise vannet alle mann. Det er fint å dele slike opplevelser sammen. Neste gang vi ses kommer vi seilende inn Sandebukta.

På overnattingsbesøk i Grand Case

På overnattingsbesøk med familien  i Grand Case

Søstern snorkler

Søstern snorkler

British Virgin Islands (BVI) 

Søndag 23. april kom vi til BVI etter en fin nattseilas fra St. Martin. Vi ligger nå på anker med en line festet til et tre på land i Little Harbour, Peter Island.

Jeg sitter på dekk, båten gynger forsiktig frem og tilbake, solen skinner og rundt meg i det klare vannet svømmer stimer med fisk. En skilpadde stikker hodet opp i ny og ned og Pelikanene sikter seg inn etter dagens måltid før de stuper i vannet. Det er rart å tenke på – dette er siste stoppested før en ny kryssing av Atlanteren står for tur. Jeg puster tungt, og tenker at dette sikkert ikke blir siste tur.

Fortsatt tid til å glede seg over livet under vann.

Fortsatt tid til å glede seg over livet under vann.

Fasinerende former og farger

Fasinerende former og farger

Eirin rengjør Mosaikken! Litt arbeid må også til....

Eirin rengjør Mosaikken! Litt arbeid må også til….

Om tre dager kommer Jarl, pappaen til Jakob. Han skal være sammen med oss frem til Azorene. Det er nå ni mnd. siden han og Marit vinket oss farvel på Kjøpmannskjær, Nøtterøy med nyplukket rips, vaniljesaus og ønsker om en fin seilas. Det blir fint å se han igjen.

Nok en kryssing

Vi er ikke alene her vi ligger i Little Harbour. De norske båtene Go Beyond og Hakuna Matata ligger ved siden av oss. Stemningen er god og det ser ut til at vi alle har funnet en fin balanse mellom avslapping, forberedelser på båten og deling av strategier for kommende kryssing.

Go Beyond, Mosaikk og Hakuna Matata i Little Bay. Foto: Trond Arvik Røsvik

Go Beyond, Mosaikk og Hakuna Matata i Little Harbour. Foto: Trond Arvik Røsvik

Mosaikk og Hakuna Matata. Foto: Trond Arvik Røsvik.

Mosaikk og Hakuna Matata. Foto: Trond Arvik Røsvik.

Little Harbour, Peter Island. Foto: Trond Arvik Røsvik.

Little Harbour, Peter Island. Foto: Trond Arvik Røsvik.

Mosaikken seiler så raskt vi er klare etter Jarl kommer 30.4. Litt tid vil vi kanskje trenge på å sette han inn i det viktigste med båten, men det meste tar vi underveis.

Hvis været tillater det forsøker vi oss på en direkterute fra BVI til Azorene. Dette er en etappe på ca. 2500 nm og vi regner med å bruke ca. 25 dager. Seilere som skal krysse fra vest til øst har tidligere blitt anbefalt en nordlig rute (40 grader nord) for å få mest utbytte av vestlige vinder. Fordelen med denne ruten er større sannsynlighet for vestlige/sørvestlige vinder samt fordelaktige strømforhold. Bakdelen er en større hyppighet av stormer, samt en kaldere og våtere passasje enn om man legger seg noe lenger sør. Vi regner med å gå nordover mot Bermuda til vi kommer til ca. 30 grader nord før vi setter skuta østover. I og med at vi går såpass langt sør er det fare for at vi kommer i «stillebelte», områder uten vind. Vi har moderat menge med diesel med oss (220 liter), noe som betyr at vi kun kan gå ca 600 nm for motor. Vind må vi ha for å komme frem, men vi ligger gjerne nærmere et stillebelte enn en storm.

Mens jeg skriver kjenner jeg at jeg «grugleder» meg. Det er en fantastisk opplevelse å være på havet over så lang tid, men det er også slitsomt. Det bygger seg alltid opp litt spenning før en slik kryssing, det skal bli forløsende å komme seg avgårde. Neste gang dere hører fra oss er vi forhåpentligvis på Azorene. Men, været bestemmer og er det Spania vinden vil ha oss, ja så er det det. Safety first!

Følg oss på kryssingen

Mange fulgte oss på YB tracking på kryssingen fra Kanariøyene til St. Lucia. Denne gangen seiler vi alene (ikke som ARC-deltakere) og har derfor ikke samme trackingmulighet. Med litt goodwill fra søstern skal vi likevel forsøke å få lagt ut oppdateringer på Facebook om posisjon og status underveis.

Good luck sailors – se you all in the Azores!!

Fair wind & good sailing from Mosaikk.

DCIM100GOPROGOPR1281.

 

1 Comment

  1. Franzisca Aarflot

    2. mai 2017 at 08:00

    Gode ønsker til dere for overfarten – håper hjemturen blir fin og gleder meg til å se dere og høre mer om eventyret!

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published.

*

© 2017 S/Y Mosaikk

Theme by Anders NorenUp ↑